RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 1
Nama Guru : Muhammad Nafis Faizi Bin Zulkifli
Mata Pelajaran :
Tauhid
Kelas : Enam Takzim
Tarikh : 1 Mac 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 24 / 24 orang
Tajuk : Pengertian Aqidah Islamiyah
Kemahiran : Membaca, mendengar,
melihat dan menulis
Kaedah : Soal jawab, huraian, syarahan
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah
mempelajari tentang hukum Aqidah Islamiyah
Hasil Pembelajaran :
1. Memahami dan mennghafal maksud pengertian Aqidah Islamiyah.
2. Menyebutkan erti Aqidah Islamiyah
dengan baik.
Kemahiran Berfikir : Soal jawab, merumus dan membuat
perkaitan.
Penerapan Nilai : Khusyuk, disiplin, taat dan fokus.
Bahan : Kitab, LCD
Projector, komputer, lampu suluh, kertas mahjong,
marker,
manila kad, huraian guru.
LANGKAH\MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(3 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar secara beramai-ramai.
|
Guru meminta
para murid untuk membaca doa pelajaran bersama-sama
|
Nilai : Khusyuk
|
SET INDUKSI
(5 minit)
|
Bahan:
Tali
Bolehkah kamu memutuskan ikatan tali ini dengan hanya menggunakan
tangan sahaja?
Cadangan jawapan :
Tidak boleh.
|
Guru membawa
masuk tali ke dalam kelas lalu menunjukkan kepada murid-murid.
Guru
bertanyakan soalan yang berkaitan.
Beberapa
orang murid cuba menjawab melalui pengetahuan sedia ada.
Guru
mengaitkan jawapan dengan tajuk pembelajaran
|
Nilai : Fokus
Kemahiran berfikir :
Membuat perkaitan
Soal jawab
Bahan : tali
|
‘
LANGKAH PERTAMA
(15 minit)
|
Erti Aqidah menurut bahasa:
Ikatan yang kukuh. Ia juga bermakna perjanjian atau keyakinan
yang mantap.
Erti Aqidah menurut istilah:
Segala perkara yang dibenarkan atau diiktiraf dengan sepenuh hati
tanpa sebarang pengubahsuaian terhadap Allah S.W.T dan rasulNya.
|
Guru menulis
tajuk pembelajaran di papan tulis.
Guru menampal
isi-isi pembelajaran di papan tulis.
Guru
menerangkan erti Aqidah Islamiyah kepada murid.
Murid
memahami apa yang diajarkan oleh guru berdasarkan syarahan dan bahan bantu
mengajar.
Murid membaca
bersama-sama.
Murid menulis
erti Aqidah Islamiyah dalam buku tulis.
Guru
membetulkan kesalahan sebutan dan penulisan sebahagian murid.
|
Teknik : soal jawab , membaca , menulis.
Pendekatan :
Strategi : berpusatkan guru.
Kaedah : syarahan , huraian
Kemahiran :
Menulis, mendengar, membaca.
Bahan :
Manila kad, marker.
|
LANGKAH KEDUA
(13 minit)
|
TERAS AQIDAH ISLAMIYAH:
Bersumberkan kepada:
1)
Al-Quran
2)
As-Sunnah
Melalui kedua-dua teras inilah, segala perkara berhubung keimanan
ummat islam menjadi pegangan dan sumber rujukan utama.
|
Guru
menampalkan manila kad di papan tulis.
Guru
membacakan setiap satu dan murid ikut bersama.
Murid
mengulang semula apa yang terdapat di papan tulis.
Guru
membetulkan kesalahan sebutan murid.
|
Kemahiran: mebaca, menulis, mendengar.
Pendekatan :induktif
Strategi :
Berpusatkan guru.
Kaedah :
Syarahan, soal jawab, huraian
Bahan :
Manila kad, kitab.
|
LANGKAH KETIGA
(20 minit)
|
Isi tempat kosong:
1)
Kita wajib
berpegang kepada akidah (…….)
2)
Kita mesti
(……) akan kebenaran Aqidah Islamiyah
3)
Kita perlu
menghindarkan diri daripada Aqidah yang (……)
|
Guru
menjelaskan cara-cara untuk melengkapkan permainan isi tempat kosong.
Guru menyebut
beberapa nama orang murid untuk ke hadapan.
Murid datang
kehadapan kelas dan mengisi tempat kosong tersebut.
Guru membuat
semakan bersama murid
Guru
membetulkan kesalahan tulisan murid.
|
Kemahiran :
Menulis, memahami
Strategi :
Berpusatkan murid
Kaedah :
Soal jawab, huraian
Bahan :
Kertas mahjong, marker, manila kad.
|
KESIMPULAN
(4 minit)
|
Kesimpulan pelajaran :
Latihan
|
Guru meminta
beberapa orang murid untuk mengulang semula isi pembelajaran yang diajar.
Guru
memberikan latihan yang terdapat di dalam kitab.
|
Nilai :
Yakin, khusyuk.
Kemahiran berfikir :
Merumus, soal jawab
|
Catatan Refleksi :
Saya berasa sangat bersyukur kerana
pembelajaran hari ini berjalan dengan baik dan lancar. Dalam waktu pengajaran
dan pembelajaran ini, saya menggunakan aktiviti mengisi tempat kosong untuk menguji
kekuatan minda murid-murid dan didapati bahawa murid-murid dapat menjawabnya
dengan betul. Saya juga menggunakan kaedah pengulangan untuk memastikan
murid-murid saya faham dengan apa yang telah dipelajari.
Ulasan Pensyarah / pembibing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2
Nama Guru : Muhammad Nafis Faizi Bin Zulkifli
Mata Pelajaran : Tauhid
Kelas : Enam Takzim
Tarikh : 2 Mac 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 24/24 orang murid
Tajuk : Antara keyakinan dan Al-Falah &
Keistimewaan Aqidah Islamiyah
Kemahiran : Membaca, mendengar, melihat, menulis dan
mena’akul.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah mempelajari topik berkaitan
Aqidah Islamiyah
Hasil Pembelajaran : 1. Menyebutkan kebenaran Aqidah Islamiyah
dengan penuh yakin.
2. Dapat mengklasifikasikan antara
kejayaan di dunia dan kejayaan di
akhirat.
Kemahiran Berfikir : Soal jawab, membuat perkaitan, suai
padan, merumus.
Penerapan Nilai : Khusyuk, disiplin, taat dan
fokus.
Bahan : Kitab, gambar, huraian
guru, LCD, komputer, manila kad, marker.
LANGKAH\MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(3 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar secara beramai-ramai.
|
Guru meminta ketua kelas untuk membacakan doa pelajaran dan murid
lain ikut bersama.
|
Nilai : khusyuk
|
SET INDUKSI
(5 minit)
|
Bahan:
Kad imbasan gambar
Soalan : Apakah yang dapat dilihat daripada gambar ?
Cadangan jawapan :
Berdoa.
Berjaya.
|
Guru menunjukkan gambar di hadapan murid.
Murid melihat dengan teliti gambar-gambar yang dipamerkan.
Guru menanyakan soalan berkenaan gambar dan beberapa orang murid
menjawab.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pembelajaran.
|
Nilai : fokus
Kemahiran Berfikir : Membuat perkaitan.
Soal jawab.
Bahan : Kepingan gambar.
|
LANGKAH PERTAMA
(15 minit)
|
Antara keyakinan dan Al-Falah (kejayaan):
Kejayaan yang sebenar ialah keyakinan yang teguh kepada agama
islam dan bertaqwa kepada Allah S.W.T
Antara kejayaan di dunia ialah:
1)
Manusia akan
mendapat hidayah daripada Allah
2)
Merasa aman
dan tenteram
3)
Dikurniakan
keberkatan dalam hidup
Antara kejayaan di akhirat ialah:
1)
Dibebaskan
dari azab kubur
2)
Mendapat
syafaat nabi
3)
Dibebaskan
azab api neraka
|
Guru menampalkan manila kad yang ditulis contoh kejayaan di dunia
dan contoh kejayaan di akhirat di papan tulis.
Guru menerangkan dengan teliti satu persatu kepada murid.
Murid mengulang
semula bacaan bersama-sama.
Murid menulis contoh-contoh kejayaan di dunia dan di akhirat di
dalam buku tulis.
Guru memperbetulkan kesalahan ejaan atau sebutan murid.
|
Teknik : soal jawab , membaca , menulis.
Pendekatan : induktif
Strategi : berpusatkan guru.
Kaedah : syarahan , huraian
|
LANGKAH KEDUA
(18 minit)
|
Keistimewaan Aqidah Islamiyah:
1)
Tiada
keraguan pada sumber dan terjamin kekal
2) Tidak
berubah, terpelihara dan dijaga oleh Allah
3) Diiktiraf dan
diperakukan oleh Allah
4) Orang yang
berpegang kepada Aqidah Islamiyah akan mendapat halawatul iman.
|
Guru menulis beberapa keistimewaan Aqidah Islamiyah di papan
tulis.
Guru menerangkan dengan jelas kepada murid-murid.
Sesetengah murid berdiri dan membacakan antara keistimewaan
Aqidah Islamiyah.
Murid menulis di dalam buku tulis.
|
Kemahiran: mebaca, menulis, mendengar.
Pendekatan :induktif
Strategi :
Berpusatkan guru.
Kaedah :
Syarahan, soal jawab,
Bahan :
Kitab.
|
LANGKAH KETIGA
(15 minit)
|
Soal jawab:
Senaraikan antara contoh keistimewaan Aqidah Islamiyah:
1)
Tiada
keraguan pada sumbernya dan kekal
2)
Diiktiraf dan
diperakui oleh Allah
|
Guru menyoal soalan kepada murid di dalam kelas.
Beberapa orang murid bangun dan menjawab
Guru menyemak jawapan murid.
Guru membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh murid.
|
Kemahiran :
Menulis, memahami
Strategi :
Berpusatkan murid
Kaedah :
Soal jawab, huraian
Bahan :
manila kad, marker
|
KESIMPULAN
(4 minit)
|
Kesimpulan pelajaran:
Latihan.
|
Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang semula isi
pembelajaran yang diajar.
Guru mengedarkan kertas latihan kepada murid
|
Nilai :
Yakin, khusyuk.
Kemahiran berfikir :
Merumus, soal jawab
|
Cadangan Refleksi :
Saya mendapati bahawa ada beberapa
orang murid agak lambat untuk mengingati nama-nama malaikat serta
tugas-tugasnya. Akan tetapi, saya tetap berasa puas hati kerana murid-murid
seronok dan mereka bersemangat untuk mengingati isi kandungan yang telah
diajar. Saya menggunakan kaedah pengulangan dan menghafal serta melakukan
aktiviti untuk menguji minda murid-murid.
Ulasan pensyarah / pembimbing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 3
Nama Guru :
Muhammad Nafis Faizi Bin Zulkifli
Mata Pelajaran :
Tauhid
Kelas : Enam
Takzim
Tarikh : 3 Mac 2019
Masa :
2.30-3.30 petang
Bilangan : 24 / 24 orang murid
Tajuk : Peranan ilmu dan amal soleh
Kemahiran : Membaca, mendengar, melihat dan menulis
Kaedah : Soal jawab, tontonan video, huraian, dialog.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah mengetahui serba sedikit ilmu
berkaitan tauhid yang telah
dipelajari sewaktu
berada di tahap satu.
Hasil Pembelajaran :
1. Mengetahui dan menyebut pengertian ilmu tauhid tanpa melihat di
kitab.
2. Beramal menurut syariat islamiyah yang
benar.
Kemahiran Berfikir : Soal jawab, merumus, mengkategorikan dan
membuat perkaitan.
Penerapan Nilai : Khusyuk, disiplin, taat dan fokus.
Bahan :
Kitab, LCD Projector, komputer, video, manila kad, kertas warna,
marker.
LANGKAH\MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar secara beramai-ramai.
|
Guru meminta ketua kelas untuk membacakan doa pelajaran dan murid
lain ikut bersama.
|
Nilai : khusyuk
|
SET INDUKSI
(7 minit)
|
Video :
Kehidupan orang yang berjaya dan kehidupan orang tidak tenang.
Soalan :
Apakah yang dilihat di dalam video?
Cadangan jawapan :
Orang kaya dan orang miskin.
Soalan :
Apakah yang dapat dilihat daripada video ?
Cadangan jawapan :
Cara hidup orang islam dan orang kafir.
|
Guru menayangkan video dihadapan murid.
Murid menonton video di dalam kelas.
Guru mengajukan soalan dan beberapa orang murid menjawab.
Murid cuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
Guru mengaitkan jawapan dengan tajuk pembelajaran.
|
Nilai : fokus
Kemahiran Berfikir : Membuat perkaitan.
Soal jawab.
Bahan : komputer,
LCD Projektor.
|
LANGKAH PERTAMA
(20 minit)
|
Ilmu tauhid ialah :
Ilmu yang membahaskan tentang pengukuhan keyakinan agama
berlandaskan kepada dalil-dalil naqli dan dalil-dalil aqli tentang sifat Allah
serta perbuatan sehingga dapat menghilangkan sebarang keraguan.
Ilmu hakiki ialah:
Merupakan ilmu yang bersumberkan kepada wahyu Allah iaitu
Al-quran dan A-sunnah.
|
Guru menampalkan dua manila kad berbentuk bulat dan didalamnya
tertulis perbahasan tentang ilmu tauhid dan perbahasan tentang ilmu hakiki.
Guru menerangkan dengan teliti satu persatu kepada murid.
Murid mengulang semula bersama-sama.
Guru memperbetulkan kesalahan ejaan murid-murid.
|
Teknik : soal jawab , membaca , menulis.
Pendekatan :
Strategi : berpusatkan guru.
Kaedah : syarahan , soal jawab.
Kemahiran :
Menulis, mendengar, membaca.
|
LANGKAH KEDUA
(10 minit)
|
Jenis-jenis amalan:
1)
Amalan yang
berteraskan aqidah islamiyah bersumberkan Al-quran dan As-sunnah
2)
Amalan yang
bertentangan dengan aqidah islamiyah dan bercanggah dengan ajaran Al-quran
dan As-sunnah
|
Guru menampalkan manila kad berisi tentang kategori amalam-amalan
yang dilakukan.
Guru menerangkan dengan jelas kepada murid-murid.
Sesetengah murid berdiri dan membacakan semula apa yang terdapat
di papan tulis.
Murid menulis segala isi pembelajaran di dalam buku tulis.
|
Kemahiran: mebaca, menulis, mendengar.
Pendekatan :
induktif
Strategi :
Berpusatkan guru, berpusatkan murid.
Kaedah :
Syarahan, soal jawab.
|
LANGKAH KETIGA
(17 minit)
|
Buka & tampal :
Contoh amalan hati-
~ sentiasa mengesakan Allah, berpegang kepada aqidah islamiyah,
bersangka baik kepada Allah, takut hanya kepada Allah.
Contoh amalan akal-
~ sentiasa berfikir yang baik-baik, berfikir positif dan kritis.
Contoh amalan anggota badan-
~ sentiasa menggunakan pancaindera (mata,mulut,telinga,tangan dan
kaki) untuk perkara yang baik.
|
Guru menjelaskan cara-cara untuk bermain buka & tampal kepada
murid.
Guru memberikan murid-murid kepada beberapa buah kumpulan.
Guru memberikan satu kertas warna berisi jawapan.
Setiap kumpulan menghantarkan wakil untuk menampalkan jawapan di
papan tulis.
Murid menampalkan jawapan di papan tulis.
|
KemahiranBerfikir :
Soal jawab, mengkategorikan,
Strategi :
Berpusatkan murid, berpusatkan bahan.
Kaedah :
Soal jawab,
Permainan.
Bahan :
manila kad, kertas warna.
|
KESIMPULAN
(4 minit)
|
Kesimpulan hasil pembelajaran :
Latihan.
|
Guru meminta beberapa orang murid untuk mengulang kembali isi
pembelajaran yang telah diajar.
Guru memberikan latihan di dalam buku kerja yang disediakan.
|
Nilai :
Yakin, khusyuk, menghayati.
Kemahiran berfikir :
Merumus pembelajaran, soal jawab
|
Cadangan refleksi : saya berasa
gembira dan bersyukur kerana pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan
dengan baik kerana sesetengah murid mula berzikir dan bersungguh-sungguh ketika
melakukan sesuatu. Hal ini kerana, memberikan perhatian penuh sepanjang
pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit masalah dimana tlisan agak kecil
tetapi saya tetap berpuas hati kerana murid tetap berkeinginan untuk belajar.
Saya akan pastikan perkara-perkara sebegini tidak akan terjadi lagi.
Ulasan pensyarah / pembimbing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 4
Nama Guru : Muhammad Nafis Faizi Bin Zilkifli
Mata Pelajaran : Tauhid
Kelas : Enam Takzim
Tarikh : 6 Mac 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 24 / 24 orang murid
Tajuk : Ahli Sunnah
Wal Jamaah
Kemahiran : Membaca, mendengar, melihat dan menulis,
mena’akul.
Kaedah : Soal jawab, bercerita.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah
menyertai sambutan maulidur rasul di sekolah.
Hasil Pembelajaran : 1. Memahami dan menyebutkan
pengertian iqtiqad Ahli Sunnah Wal
Jamaah
dengan baik.
2. Mengetahui dan
menentukan ciri-ciri Ahli Sunnah Wal Jamaah
Kemahiran Berfikir : Soal jawab, merumus dan membuat
perkaitan.
Penerapan Nilai : Khusyuk, disiplin, taat dan
fokus.
Bahan : Kitab, Al-quran, kotak, manila kad, kertas
warna, lagu, LCD
Projektor, komputer.
LANGKAH\MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(3 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar secara beramai-ramai.
|
Guru meminta seorang murid untuk membaca doa pelajaran dan
diikuti oleh murid yang lain.
|
Nilai : khusyuk
|
SET INDUKSI
(10 minit)
|
Bahan : Al-quran dan kitab hadis
Soalan:
Kenapakah ustaz bawa al-quran dan kitab hadis hari ini?
Cadangan jawapan:
-Untuk baca dan hayati
-Untuk jadikan panduan
hidup
|
Guru menunjukkan al-quran dan kitab hadis di hadapan kelas.
Guru mengajukan soalan kepada murid.
Beberapa orang murid cuba menjawab soalan yang dikemukakan dengan
pengetahuan sedia ada.
Guru mengaitkan jawapan dengan tajuk pembelajaran.
|
Nilai :
fokus
Kemahiran Berfikir : Membuat perkaitan.
Soal jawab.
Bahan :
Al-Quran, kitab.
|
LANGKAH PERTAMA
(12 minit)
|
Pengertian Ahli Sunnah Wal Jamaah:
Merupakan kumpulan orang islam yang berpegang kepada iqtiqad
iaitu ajaran, kepercayaan dan amalan yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w
mengikut al-quran dan as-sunnah yang juga menjadi pegangan para sahabat.
|
Guru menerangkan pengertian ahli sunnah wal jamaah kepada murid
secara terperinci di dalam kelas.
Murid membacakan semula pengertian tersebut bersama-sama.
Murid memahami apa yang disampaikan oleh guru berdasarkan slide
bahan bantu mengajar.
Guru membetulkan kesalahan murid dari segi sebutan.
|
Teknik : soal jawab , membaca , menulis.
Pendekatan :
Strategi : berpusatkan guru.
Kaedah : syarahan , huraian
Kemahiran :
Menulis, mendengar, membaca.
|
LANGKAH KEDUA
(10 minit)
|
Kelahiran iqtiqad ahli sunnah wal jamaah:
1)
Ahli sunnah
wal jamaah muncul pada akhir abad ketiga hijrah bagi menentang fahaman yang
sesat.
2)
Pada ketiak
itu golongan mu’tazilah yang paling berpengaruh.
3)
Golongan Ahli
sunnah wal jamaah yang dipimpin oleh Abu Hassan al-Asyari dan Abu Mansur
Al-Maturidi lantas mematahkan hujah golongan mu’tazilah dengan al-quran dan
as –sunnah.
Dasar iqtiqad ahli sunnah wal jamaah:
1)
Sentiasa
patuh dan taat pada Allah
2)
Sumber
rujukan utama aqidah adalah al-quran dan as-sunnah
3)
Jika berlaku
pertentangan nas al-quran dan as-sunnah dengan akal, maka nas didahulukan.
|
Guru menerangkan kelahiran iqtiqad ahli sunnah wal jamaah kepada
di hadapan murid-murid.
Beberapa orang murid bangun dan membacakan erti beriman kepada
kitab.
Murid menulis kembali di dalam buku tulis.
Guru membetulkan kesalahan murid pada sebutan dan tulisan.
|
Kemahiran: mebaca, menulis, mendengar.
Pendekatan :induktif
Strategi :
Berpusatkan guru, berpusatkan murid.
Kaedah :
Syarahan, soal jawab, huraian
Bahan :
kitab.
|
LANGKAH KETIGA
(20 minit)
|
Kotak beracun :
Sebutkan pengertian ahli sunnah wal jamaah.
Jawapan:
Kumpulan orang yang berpegang kepada al-quran dan as-sunnah.
Pada abad keberapakah ahli sunnah wal jamaah muncul?
Jawapan:
Akhir abad ketiga
Siapakah ketua yang mula-mula mengetuai ahli sunnah wal jamaah?
Jawapan:
Abu Hassan Al-asyari
Dan Abu Mansur Al-Maturidi.
Sebutkan 2 dasar iqtiqad ahli sunnah wal jamaah.
Jawapan:
1)
Sentiasa
patuh pada Allah dan rasulNya
2)
Sumber
rujukan utama aqidah adalah al-quran dan as-sunnah yang soheh.
|
Guru menjelaskan cara-cara untuk bermain kotak beracun kepada
murid.
Murid bermain kotak beracun di dalam kelas.
Kotak beracun akan berjalan dari satu meja ke satu meja.
Beberapa murid akan mencabut soalan daripada kotal beracun.
Murid akan menjawab soalan yang disediakan di dalam kotak
beracun.
|
Kemahiran :
Menulis, memahami
Strategi :
Berpusatkan murid, berpusatkan bahan.
Kaedah :
Soal jawab, huraian
Bahan :
manila kad, kotak, kertas warna.
|
KESIMPULAN
( 5 minit )
|
Kesimpulan hasil pembelajaran :
Latihan
|
Guru mengulang kembali isi pembelajaran yang telah diajarkan.
Guru memberikan lembaran kerja sebagai kerja rumah pada setiap
murid.
|
Nilai :
Yakin, khusyuk, menghayati.
Kemahiran berfikir :
Merumus pembelajaran, soal jawab
|
Cadangan refleksi : Alhamdulillah,
saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini berjalan dengan lancar
walaupun ada beberapa orang murid tidak memberikan perhatian, saya mengambil
inisiatif dengan mengadakan permainan kotak beracun. Dari situ, saya melihat
mereka boleh menjawab setiap soalan yang telah saya sediakan. Itu juga atas usaha
saya menyuruh mereka menyalin semula apa yang saya ajarkan dihadapan di dalam
buku tulis. Selain itu, saya menggunakan kaedah pengulangan dan hafalan untuk
mebuatkan mereka ingat apa yang telah dipelajari pada hari ini.
Ulasan pensyarah / pembimbing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 5
Nama Guru : Muhammad Nafis Faizi Bin Zulkifli
Mata Pelajaran : Tauhid
Kelas : Enam Takzim
Tarikh : 7 Mac 2019
Masa : 2.30-3.30
petang
Bilangan : 24 / 24 orang murid
Tajuk : Pengenalan
dan pengertian mu’tazilah
Kemahiran : Membaca, mendengar, melihat, menghafal dan
menulis.
Kaedah : Soal jawab, tontonan video, huraian dan
permainan.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid
pernah menghadiri ceramah tentang fahaman sesat di sekolah.
Hasil Pembelajaran : 1. Mengetahui dan menyebut makna
fahaman mu’tazilah.
2. Mengetahui
kesesatan fahaman mu’tazilah
Kemahiran Berfikir : Soal jawab, merumus dan membuat
perkaitan.
Penerapan Nilai : Khusyuk, disiplin, taat,
rajin dan fokus.
Bahan : Kitab, manila
kad, kertas warna.
LANGKAH\MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar secara beramai-ramai.
|
Guru meminta para murid untuk membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai : khusyuk
|
SET INDUKSI
(7 minit)
|
Bahan:
Replika otak manusia, al-quran dan kitab
Soalan : apakah yang murid lihat di tangan ustazah?
Cadangan jawapan :
Otak manusia, buku dan al-quran
Soalan : apakah yang akan kita belajar hari ini?
Cadangan jawapan :
Pemikiran yang menggunakan akal semata dan tak merujuk al-quran
dan sunnah.
|
Guru menunjukkan sebuah replika otak manusia, kitab dan Al-Quran
dihadapan murid.
Guru mengajukan beberapa soalan yang berkaitan kepada murid.
Murid cuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
Guru mengaitkan jawapan dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Nilai : fokus, berdisiplin
Kemahiran Berfikir : Membuat perkaitan.
Soal jawab.
Bahan : Kitab, Al-Quran.
|
LANGKAH PERTAMA
(10minit)
|
Pengenalan dan pengertian fahaman Mu’tazilah:
Merupakan salah satu golongan yang menyimpang daripada agama
islam dan sunnah rasulullah s.a.w
|
Guru menerangkan secara jelas pengenalan serta pengertian fahaman
mu’tazilah kepada murid secara terperinci di dalam kelas.
Murid membaca pengertian fahaman mu’tazilah bersama-sama.
Murid menulis pengertian fahaman mu’tazilah di dalam buku tulis.
Guru membetulkan kesalahan murid dari segi sebutan dan tulisan.
|
Teknik : soal jawab , membaca , menulis.
Pendekatan :
Strategi : berpusatkan guru.
Kaedah : syarahan , huraian
Kemahiran :
Menulis, mendengar, membaca.
|
LANGKAH KEDUA
(15 minit)
|
Kelahiran fahaman mu’tazilah:
1)
Fahaman ini
mula bertapak di basrah di Negara Iraq pada abad kedua hijrah.
2)
Kemunculan
mereka bermula apabila Wasil bin Atoq berselisih pendapat dengan gurunya
Hasan Al-Basri
3)
Lama kelamaan
Wasil semakin terasing dengan gurunya dan membina satu fahaman baru iaitu
fahaman Mu’tazilah.
|
Guru menerangkan kelahiran fahaman mu’tazilah di hadapan
murid-murid.
Murid membaca semula kisah kelahiran awal fahaman mu’tazilah
bersama – sama.
Guru membetulkan kesalahan pada sebutan.
|
Kemahiran: mebaca, menulis, menghafal
mendengar.
Pendekatan :
induktif
Strategi :
Berpusatkan guru, berpusatkan murid.
Kaedah :
Syarahan, soal jawab, huraian
Bahan :
kitab.
|
LANGKAH KETIGA
(20 minit)
|
Kotak beracun :
Sebutkan pengertian fahaman mu’tazilah.
Jawapan:
Merupakan salah satu golongan yang menyimpang daripada agama
islam dan sunnah rasululluh.
Pada abad keberapakah fahaman mu’tazilah muncul?
Jawapan:
Abad kedua hijrah
Siapakah ketua yang mula-mula mengisytiharkan fahaman mu’tazilah?
Jawapan:
Wasil bin Atoq.
Dimanakah tapak bermulanya perkembangan fahaman mu’tazilah?
Jawapan:
Di Basrah di Negara Iraq.
|
Guru menjelaskan cara-cara untuk bermain kotak beracun kepada
murid.
Murid bermain kotak beracun di dalam kelas.
Kotak beracun akan berjalan dari satu meja ke satu meja.
Beberapa murid akan mencabut soalan daripada kotal beracun.
Murid akan menjawab soalan yang disediakan di dalam kotak
beracun.
|
Kemahiran :
Menulis, memahami
Strategi :
Berpusatkan murid, berpusatkan bahan.
Kaedah :
Soal jawab, huraian
Bahan :
manila kad, kotak, kertas warna.
|
KESIMPULAN
(6 minit)
|
Kesimpulan hasil pembelajaran :
Latihan
|
Guru membuat kesimpulan terhadap tajuk yang dipelajari pada hari
tersebut.
Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran
pada hari tersebut.
Guru memberikan lembaran kertas kerja sebagai kerja rumah.
|
Kemahiran berfikir :
Merumus pembelajaran.
Teknik :
Imbasan
Nilai :
Khusyuk, patuh, fokus.
|
Cadangan Refleksi : saya berasa
bersyukur kerana pembelajaran hari ini berjalan dengan lancar dan semua semua
murid memberikan sepenuh perhatian semasa pembelajaran berjalan tadi. Walaupun
ada beberapa orang murid sedikit lambat untuk menghafal, mereka cuba untuk
mengingati dengan menuliskannya di dalam buku tulis. Saya sangat berpuas hati
dengan semangat mereka dan murid-murid dapat menjawab soalan dengan tepat.
Ulasan pensyarah / pembimbing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
Ulasan
Catat Ulasan