RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 9
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 4 Mac 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Gelaran Al Amin Nabi Muhammad SAW
KEMAHIRAN : Membaca, mengenal, menaakul
KAEDAH : Syarahan
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 4 Mac 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Gelaran Al Amin Nabi Muhammad SAW
KEMAHIRAN : Membaca, mengenal, menaakul
KAEDAH : Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
1) Murid mengetahui bahawa Nabi Muhammad SAW mempunyai
akhlak terpuji yang sangat tinggi.
HASIL
PEMBELAJARAN :
1) Murid dapat mengetahui gelaran Al Amin yang diberikan
kepada Nabi Muhammad SAW.
2) Murid dapat menyatakan akhlak terpuji Nabi Muhammad
SAW seperti benar tutur kata, lemah lembut, pemaaf dan sebagainya.
3) Murid dapat mengambil contoh daripada akhlak terpuji
Nabi Muhammad SAW.
KEMAHIRAN
BERFIKIR :
1) Membaca
1) Membaca
2)
Mengenal
3)
Menaakul
PENERAPAN NILAI
:
1)
Hormat
2)
Bertanggungjawab
3)
Kerajinan
4)
Menghargai
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
1)
Kitab
2)
Komputer riba
3)
Pembesar suara
4)
Pen marker
5)
LCD Projektor
6)
Lembaran kerja
LANGKAH /
MASA |
ISI
PELAJARAN |
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN /
ALAT |
PENDAHULUAN
( 2 MINIT ) |
Ucapan salam serta bacaan doa belajar secara
bersama- sama
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين |
1) Guru meminta murid membacakan doa belajar dengan
betul dan lancar.
2) Murid-murid menadah tangan dan membacakan doa
belajar bersama - sama.
|
Nilai :
Tekun, taat, sabar |
SET
INDUKSI
( 5 MINIT ) |
Guru menayangkan sebuah video berkaitan akhlak
terpuji seseorang manusia.
Soalan : Apakah yang dapat dilihat daripada video yang ditayangkan : Cadangan jawapan : Akhlak terpuji seorang manusia. Soalan : Apakah yang boleh dikaitkan dalam tajuk pembelajaran : Cadangan jawapan: Akhlak terpuji yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW. |
1) Guru menayangkan sebuah video yang berkaitan akhlak
terpuji sesama manusia.
2) Guru menanyakan tentang perkaitan yang boleh
dilakukan dalam tajuk pembelajaran.
3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan. 4) Guru mengaitkan video dengan akhlak terpuji yang telah dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW sehingga baginda mendapat gelaran Al Amin. |
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab, komputer riba, LCD Projektor, pembesar suara Strategi : Berpusatkan bahan Nilai : Taat, patuh, berdedikasi,
gigih, berusaha
|
LANGKAH 1
( 6 MINIT ) |
Akhlak terpuji yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW
:
Benar dalam pertuturan
Berlemah lembut
Pemaaf
Taat
Baik amalan
Menunaikan janji
Amanah
|
1) Guru menerangkan akhlak terpuji yang dilakukan Nabi
Muhammad SAW yang menyebabkan baginda memperoleh gelaran Al Amin.
2) Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai :
Khusyuk, patuh, berdedikasi
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 2
( 8 MINIT ) |
Perkara yang menyebabkan Nabi Muhammad SAW mendapat
gelaran Al Amin :
Baginda sangat dihormati masyarakat kerana memiliki
akhlak yang mulia.
|
1) Guru melakukan aktiviti bersyarahan di dalam kelas.
2) Guru meminta murid-murid untuk membincangkan isi
pelajaran mengikut kumpulan yang telah ditetapkan.
3) Guru memberikan bimbingan soal jawab bersama murid berkaitan isi pelajaran yang
dibincangkan sebelum aktiviti lakonan dilaksanakan.
|
Nilai :
Bekerjasama, berdisiplin, hormat
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 3
( 7 MINIT ) |
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Akhlak terpuji Nabi Muhammad SAW
2) Perkara yang menyebabkan Nabi Muhammad SAW
mendapat gelaran Al Amin.
|
1) Guru memberikan tiga kumpulan dan memberikan
contoh akhlak terpuji yang berlainan untuk dilakonkan.
2) Guru meminta setiap ahli kumpulan untuk
melakonkan watak akhlak orang yang terpuji berdasarkan isi pelajaran yang
dipelajari.
3) Guru memberikan penghargaan dengan memberikan
tepukan kepada semua murid-murid yang berusaha melakonkannya.
|
Bahan Bantu Mengajar :
Kad manila, pen marker, kitab, bahan maujud, komputer riba, pembesar suara
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai :
Berani, berdedikasi, patuh |
PENUTUP
( 2 MINIT ) |
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada
murid-murid.
|
Nilai :
Khusyuk, tekun, taat |
CATATAN REFLEKSI :
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
ULASAN PEMBIMBING
/ PENSYARAH :
Ulasan
Catat Ulasan