RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 2
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 14 Januari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Dalam asuhan datuknya Abdul Mutallib
KEMAHIRAN : Membaca, bercerita, mengenal, mendengar, menaakul
KAEDAH : Syarahan
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 14 Januari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Dalam asuhan datuknya Abdul Mutallib
KEMAHIRAN : Membaca, bercerita, mengenal, mendengar, menaakul
KAEDAH : Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
1)
Murid pernah didedahkan tentang nama datuk Nabi
Muhammad SAW setelah kewafatan bondanya Aminah.
HASIL PEMBELAJARAN
:
1)
Murid dapat mengetahui nama datuk Nabi Muhammad SAW.
2)
Murid dapat mengetahui sifat Abdul Mutallib dan
pekerjaannya.
3)
Murid dapat mengetahui tempoh penjagaan Nabi Muhammad
SAW yang telah dijaga oleh datuknya
Abdul Mutallib.
KEMAHIRAN
BERFIKIR :
1) Membaca
1) Membaca
2)
Mendengar
3)
Berkomunikasi
4)
Membuat perkaitan
PENERAPAN NILAI
:
1)
Khusyuk
2)
Patuh
3)
Berdisplin
4)
Hormat
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
1)
Komputer riba
2)
LCD Projektor
3)
Pembesar suara
4)
Lembaran kerja
5)
Kitab
LANGKAH /
MASA |
ISI
PELAJARAN |
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN /
ALAT |
PENDAHULUAN
( 2 MINIT ) |
Ucapan salam serta bacaan doa belajar secara
bersama- sama
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين |
1) Guru meminta murid membacakan doa belajar dengan betul
dan lancar.
2) Murid-murid menadah tangan dan membacakan doa
belajar bersama - sama.
|
Nilai :
Khusyuk, patuh, tekun, taat |
SET INDUKSI
( 5 MINIT ) |
Guru menayangkan video tentang pengasuhan seorang
datuk kepada cucunya.
Soalan : Apakah yang dapat dilihat daripada video? Cadangan jawapan : Seorang datuk mengasuh cucunya. Soalan : Apakah yang boleh dikaitkan dalam tajuk pembelajaran : Cadangan jawapan: Abdul Mutallib menjaga cucunya Nabi Muhammad. |
1) Guru menayangkan video tentang pengasuhan seorang datuk
kepada cucunya.
2) Guru menanyakan tentang perkaitan video dengan tajuk
pembelajaran.
3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan. 4) Guru mengaitkan video yang ditayangkan dengan pembelajaran yang diajar. |
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab, komputer riba, LCD Projektor, lembaran kerja Strategi : Berpusatkan bahan Nilai : Khusyuk, sabar, hormat, berdisiplin, bertanggugjawab |
LANGKAH 1
( 6 MINIT ) |
Sifat peribadi Abdul Mutallib :
Bertanggungjawab
Kasih sayang |
1) Guru menerangkan tajuk Nabi Muhammad SAW ketika
dalam asuhan datuknya Abdul Mutallib.
2) Guru menerangkan sifat keperibadian datuk Nabi
Muhammad SAW iaitu Abdul Mutallib.
3) Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai :
Khusyuk, sabar, taat
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 2
( 8 MINIT ) |
Tempoh penjagaan Abdul Mutallib sebagai pengasuh
kepada Nabi Muhammad SAW
|
1) Guru melakukan aktiviti bersyarahan di dalam kelas.
2) Guru mengulang dan menekankan tentang tempoh
penjagaan Nabi Muhammad SAW
3) Guru melakukan aktiviti perbincangan di dalam
kelas.
|
Nilai :
Berdisiplin, tekun, patuh, bekerjasama
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 3
( 7 MINIT ) |
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) sifat peribadi Abdul Mutallib
2) tempoh penjagaan Abdul Mutallib sebagai pengasuh Nabi Muhammad SAW |
1) Guru melakukan soal jawab kepada murid melalui
permainan kotak beracun
2) Guru meminta seorang murid datang ke hadapan dan
menjawab soalan yang diberikan.
3) Guru memberikan hadiah kepada murid yang dapat
menjawabnya.
|
Bahan Bantu Mengajar :
Kad manila, marker, kotak beracun, kitab
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai :
Berani, berdisiplin, patuh, berkerjasama, hormat |
PENUTUP
( 2 MINIT ) |
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada
murid-murid.
|
Nilai :
Patuh, berdisiplin, hormat |
CATATAN REFLEKSI :
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
ULASAN PEMBIMBING / PENSYARAH :
Ulasan
Catat Ulasan