RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 10
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 11 Mac 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Peristiwa meletakkan Hajar Al Aswad
KEMAHIRAN : Membaca, mengenal, menulis, berkomunikasi
KAEDAH : Syarahan
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 11 Mac 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Peristiwa meletakkan Hajar Al Aswad
KEMAHIRAN : Membaca, mengenal, menulis, berkomunikasi
KAEDAH : Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
1) Murid mengetahui Hajar Al Aswad terletak di penjuru
Ka’bah.
HASIL
PEMBELAJARAN :
1)
Murid dapat mengetahui sebab Ka’bah dibina semula.
2)
Murid dapat menceritakan tindakan Nabi Muhammad SAW
dalam peristiwa Hajar
Al Aswad.
3)
Murid dapat mengetahui kisah banjir besar yang berlaku
di Mekah yang menyebabkan
dinding Ka’bah rosak.
KEMAHIRAN
BERFIKIR :
1) Membaca
1) Membaca
2)
Mengenal
3)
Menulis
4)
Berkomunikasi
PENERAPAN NILAI
:
1)
Berlemah lembut
2)
Bertanggungjawab
3)
Ikhlas
4)
Kasih sayang
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
1)
Kitab
2)
Komputer riba
3)
Pembesar suara
4)
Pen marker
5)
LCD Projektor
6)
Lembaran kerja
LANGKAH /
MASA |
ISI
PELAJARAN |
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN /
ALAT |
PENDAHULUAN
( 2 MINIT ) |
Ucapan salam serta bacaan doa belajar secara
bersama- sama
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين |
1) Guru meminta murid membacakan doa belajar dengan betul
dan lancar.
2) Murid-murid menadah tangan dan membacakan doa
belajar bersama - sama.
|
Nilai :
Khusyuk, tekun, sabar, ikhlas |
SET
INDUKSI
( 5 MINIT ) |
Guru menayangkan sebuah video animasi tentang
peristiwa meletakkan Hajar Al Aswad di penjuru Ka’bah.
Soalan : Apakah yang dapat dilihat daripada video yang ditayangkan : Cadangan jawapan : Hajar Al Aswad di Mekah Soalan : Apakah yang boleh dikaitkan dalam tajuk pembelajaran : Cadangan jawapan: Peristiwa meletakkan Hajar Al Aswad di penjuru Ka’bah |
1) Guru menayangkan sebuah video animasi yang berkaitan
peristiwa meletakkan Hajar Al Aswad di penjuru Ka’bah.
2) Guru menanyakan tentang perkaitan yang boleh
dilakukan dalam tajuk pembelajaran.
3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan. 4) Guru mengaitkan video animasi tersebut dengan peristiwa meletakkan Hajar Al Aswad di penjuru Mekah ketika zaman Nabi Muhammad SAW. |
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab, komputer riba, LCD Projektor, pembesar suara Strategi : Berpusatkan bahan Nilai : Berdedikasi, tekun, khusyuk, hormat |
LANGKAH 1
( 6 MINIT ) |
Peristiwa yang menyebabkan peletakan Hajar Al Aswad
:
Banjir besar telah berlaku dan menyebabkan dinding
Ka’bah rosak.
|
1) Guru menerangkan peristiwa yang menyebabkan
peletakan Hajar Al Aswad.
2) Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai :
Hormat, tekun,
sabar
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 2
( 8 MINIT ) |
Pertelingkahan di antara pembesar Arab untuk
mengetahui siapa yang berhak untuk meletakkan Hajar Al Aswad ke tempat
asalnya:
Umaiyah telah melantik Nabi Muhammad SAW untuk
meletakkan Hajar Al Aswad ke tempat asalnya kerana baginda adalah orang
pertama yang memasuki Masjid Al Haram.
|
1) Guru melakukan aktiviti bersyarahan di dalam kelas.
2) Guru meminta murid-murid untuk membincangkan isi
pelajaran mengikut kumpulan yang telah ditetapkan.
3) Guru memberikan bimbingan soal jawab bersama murid berkaitan isi pelajaran yang
dibincangkan.
|
Nilai :
berdisiplin, bekerjasama, patuh
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 3
( 7 MINIT ) |
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Peristiwa yang menyebabkan peletakan Hajar Al Aswad.
2) Pertelingkahan di antara pembesar Arab untuk
mengetahui siapa yang berhak untuk meletakkan Hajar Al Aswad ke tempat
asalnya.
|
1) Guru memberikan tiga kumpulan dan memberikan
bahan untuk membuat replika Hajar Al Aswad.
2) Guru meminta setiap ahli kumpulan melakonkan cara
yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW ketika meletakkan Hajar Al Aswad ke
tempat asalnya menggunakan replika yang telah dibuat.
3) Guru memberikan penghargaan dengan memberikan
tepukan kepada semua murid-murid yang berusaha melakonkannya.
|
Bahan Bantu Mengajar :
Kad manila, pen marker, kitab, bahan maujud, komputer riba, pembesar suara, kapas
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai :
Berani, bekerjasama, taat, gigih |
PENUTUP
( 2 MINIT ) |
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada
murid-murid.
|
Nilai :
Khusyuk, berlemah lembut, berdedikasi |
CATATAN REFLEKSI :
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
ULASAN
PEMBIMBING / PENSYARAH :
Ulasan
Catat Ulasan