RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 4
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 28 Januari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Kehidupan Nabi Muhammad SAW
KEMAHIRAN : Membaca, mendengar, menaakul
KAEDAH : Syarahan
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 28 Januari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Kehidupan Nabi Muhammad SAW
KEMAHIRAN : Membaca, mendengar, menaakul
KAEDAH : Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
1)
Murid mengetahui bahawa Nabi Muhammad telah diasuh dan
dijaga oleh ibu susuan sejak dari kecil.
HASIL
PEMBELAJARAN :
1) Murid dapat mengetahui kisah kehidupan Nabi Muhammad
SAW di zaman kanak- kanak.
2) Murid dapat mengetahui peristiwa pembelahan dada Nabi
Muhammad SAW yang dilakukan oleh
malaikat Jibril.
3) Murid dapat menyatakan sifat terpuji Nabi Muhammad
SAW.
KEMAHIRAN
BERFIKIR :
1) Membaca
1) Membaca
2)
Mendengar
3)
Bercerita
4)
Berkomunikasi
PENERAPAN NILAI
:
1)
Taat
2)
Patuh
3)
Berdisiplin
4)
Empati
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
1)
Kitab
2)
Komputer riba
3)
Kad imbasan bergambar
4)
Pembesar suara
5)
Pen marker
LANGKAH /
MASA |
ISI
PELAJARAN |
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN /
ALAT |
PENDAHULUAN
( 2 MINIT ) |
Ucapan salam serta bacaan doa belajar secara
bersama- sama
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين |
1) Guru meminta murid membacakan doa belajar dengan
betul dan lancar.
2) Murid-murid menadah tangan dan membacakan doa
belajar bersama - sama.
|
Nilai :
Khusyuk, taat, tekun |
SET
INDUKSI
( 5 MINIT ) |
Guru membawa dan menunjukkan alatan untuk
pembedahan.
Soalan : Apakah yang dapat dilihat daripada bahan yang ditunjukkan : Cadangan jawapan : Alatan untuk pembedahan. Soalan : Apakah yang boleh dikaitkan dalam tajuk pembelajaran : Cadangan jawapan: Nabi Muhammad SAW telah dibedah oleh malaikat Jibril. |
1) Guru membawa dan menunjukkan alatan untuk pembedahan
kepada murid-murid sebagai contoh yang boleh dikaitkan dalam pengajaran.
2) Guru menanyakan tentang perkaitan yang boleh
dilakukan dalam tajuk pembelajaran.
3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan. 4) Guru mengaitkan contoh alatan dengan tajuk pembelajaran yang disampaikan kepada murid-murid. |
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab, komputer riba, bahan maujud Strategi : Berpusatkan bahan Nilai : Khusyuk, patuh, berdedikasi, bersemangat |
LANGKAH 1
( 6 MINIT ) |
Usia berlakunya pembedahan Nabi Muhammad SAW:
4 tahun semasa didalam asuhan Halimatus Sa’adiah
15 tahun semasa dalam peliharaan bapa saudaranya Abu Talib
40 tahun sebelum menjadi Rasul
51 tahun ketika Isra’ dan Mi’raj
|
1) Guru menceritakan kepada murid-murid tentang usia
berlakunya pembedahan Nabi Muhammad SAW.
2) Guru menerangkan kehidupan Nabi Muhammad SAW yang
telah hidup berdikari sejak kecil lagi.
3) Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai :
Patuh, taat, empati
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 2
( 8 MINIT ) |
Sifat peribadi mulia Nabi Muhammad SAW yang jujur.
Kesabaran Nabi Muhammad SAW setelah kewafatan bonda
serta orang terdekatnya.
|
1) Guru melakukan aktiviti bersyarahan di dalam kelas.
2) Guru meminta murid-murid untuk membincangkan isi
pelajaran bersama-sama.
|
Nilai :
Berdisiplin, berdediaksi, taat
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 3
( 7 MINIT ) |
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Usia berlakunya pembedahan dada Nabi Muhammad SAW.
2) Sifat peribadi mulia Nabi Muhammad SAW yang jujur.
3) Kesabaran Nabi Muhammad SAW setelah kewafatan
bonda serta orang terdekatnya.
|
1) Guru melakukan satu permainan iaitu aktiviti
kotak beracun.
2) Guru meminta wakil dari setiap pelajar yang
terpilih untuk menerangkan isi pelajaran yang dipilih.
3) Murid melakukan dengan bersungguh-sungguh serta
guru memberikan pujian kepada murid yang mencuba menerangkannya.
|
Bahan Bantu Mengajar :
Kad manila, pen marker, kitab, bahan maujud, komputer riba, pembesar suara
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai :
Berani, berdedikasi, patuh |
PENUTUP
( 2 MINIT ) |
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada
murid-murid.
|
Nilai :
Khusyuk, patuh, tekun |
CATATAN REFLEKSI :
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
ULASAN
PEMBIMBING / PENSYARAH :
Ulasan
Catat Ulasan