RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 6
Nama Guru : Muhammad Nafis Faizi Bin Zulkifli
Mata Pelajaran : Tauhid
Kelas : Enam Takzim
Tarikh : 8 Mac 2019
Masa : 2.30-3.30
petang
Bilangan : 22 / 24 orang murid
Tajuk : Dasar fahaman
Mu’tazilah dan percangahan fahaman Mu’tazilah
dengan
ahli sunnah wal jamaah.
Kemahiran : Membaca, mendengar, melihat,mena’kul dan menulis.
Kaedah : Soal jawab, tontonan video, huraian dan
permainan.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah mempelajari tentang fahaman
Mu’tazilah
Hasil Pembelajaran : 1. Menyebutkan dasar utama fahaman
Mu’tazilah dengan lancar.
2.Menentukan percanggahan fahaman Mu’tazilah
dengan ahli Sunnah
Wal
Jamaah.
Kemahiran Berfikir :
Soal jawab, merumus dan membuat perkaitan.
Penerapan Nilai : Khusyuk, disiplin, taat dan fokus.
Bahan : Kitab, LCD Projector, komputer, video,
huraian guru.
LANGKAH\MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(3 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar secara beramai-ramai.
|
Guru meminta para murid untuk membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai : khusyuk
|
SET INDUKSI
(7 minit)
|
Video :
Dasar fahaman mu’tazilah dan percanggahan mereka dengan Ahli
Sunnah Wal Jamaah
Soalan :
Apakah yang dapat ditonton dari video tersebut?
Cadangan jawapan :
Dapat melihat dan tahu dasar fahaman mu’tazilah dan percanggahan
mereka dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
|
Guru menayangkan video dihadapan murid.
Murid menonton video di dalam kelas.
Guru mengajukan soalan dan beberapa orang murid menjawab.
Murid cuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
Guru mengaitkan jawapan dengan tajuk pembelajaran.
|
Nilai : fokus
Kemahiran Berfikir : Membuat perkaitan.
Soal jawab.
Bahan : video, komputer, LCD Projector.
|
LANGKAH PERTAMA
(15 minit)
|
Lima dasar utama fahaman Mu’tazilah
1)
At-Tauhid
(keesaan Allah)
2)
Al-Adlu
(keadilan tuhan)
3)
Al-wakdu wal
wa’id (janji baik dan janji buruk)
4)
Al-amar bil
makruf wa an-nahi wal mungkar (menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran)
5)
Al-manziliah
baina al-manzilataian (tempat diantara dua kedudukan)
|
Guru menerangkan satu persatu dasar utama fahaman mu’tazilah
Murid cuba untuk memahami dengan menggunakan pengetahuan sedia
ada.
Murid membaca semula apa yang di ajarkan dihadapan bersama-sama.
Murid menulis isi-isi kandungan setiap kitab di dalam buku tulis.
Guru membetulkan kesalahan murid dari segi sebutan dan tulisan.
|
Teknik : soal jawab , membaca , menulis.
Pendekatan :
Strategi : berpusatkan guru, berpusatkan murid.
Kaedah : syarahan, soal jawab.
Kemahiran :
Menulis, mendengar, membaca.
|
LANGKAH KEDUA
(12 minit)
|
Percanggahan fahaman mu’tazilah dengan Ahli sunnah wal jamaah:
1)
Fahaman
mu’tazilah menggunakan logik akal semata. Manakala, ahli sunnah wal jamaah
mengutamakan al-quran dan as-sunnah berbanding akal.
2)
Fahaman
mu’tazilah beranggapan sifat Allah adalah tidak berbeza dari zatnya.
Manakala, ahli sunnah wal jamaah beranggap Allah bersifat qadim.
3)
Fahaman
mu’tazilah beranggap al-quran adalah makhluk dan tidakm kekal. Manakala, ahli
sunnah wal jamaah beranggapan al-quran merupakan kalam allah yang kekal.
|
Guru menerangkan percanggahan fahaman mu’tazilah dengan ahli
sunnah wal jamaah kepada murid-murid.
Beberapa orang murid membacakan semula percanggahan fahaman
mu’tazilah dengan ahli sunnah wal jamaah di dalam kelas.
Guru meminta murid menuliskan percanggahan fahaman mu’tazilah
dengan ahli sunnah wal jamaah di dalam buku tulis.
Guru membetulkan kesalahan pada sebutan dan ejaan.
|
Kemahiran: mebaca, menulis, mendengar.
Pendekatan :induktif
Strategi :
Berpusatkan guru, berpusatkan murid.
Kaedah :
Syarahan, soal jawab.
Bahan :
kitab.
|
LANGKAH KETIGA
(20 minit)
|
Padankan:
1)
Mengutamakan
logik akal berbanding al-quran dan sunnah.
Jawapan:
(fahaman
Mu’tazilah)
2)
Mengutamakan
al-quran dan sunnah berbanding logik akal.
Jawapan:
(Ahli sunnah
wal
Jamaah)
3)
Sifat Allah
adalah tidak berbeza dari zatnya.
Jawapan:
(fahaman
Mu’tazilah)
4)
Allah qadim
pada sifatnya dan zatnya
Jawapan:
(Ahli sunnah
wal jamaah)
5)
Al-quran
adalah makhluk dan tidak qadim
Jawapan:
(fahaman Mu’tazilah)
6)
Al-quran
adalah qadim dan bukan makhluk
Jawapan:
(Ahli sunnah
wal jamaah)
|
Guru menjelaskan cara-cara untuk bermain padanan kepada murid.
Murid yang terpilih diminta kehadapan kelas dan padanakn jawapan
dengan betul.
Guru menyemak jawapan bersama-sama murid.
|
Kemahiran :
Melihat, mendengar,
dan memahami
Strategi :
Berpusatkan murid, berpusatkan bahan.
Kaedah :
Soal jawab, huraian, permainan.
Bahan :
manila kad, kertas warna,
|
KESIMPULAN
(3 MINIT)
|
Kesimpulan hasil pembelajaran :
latihan
|
Guru membuat kesimpulan terhadap tajuk yang dipelajari pada hari
tersebut.
Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran
pada hari tersebut.
Guru memberikan latihan yang terdapat di dalam kitab sebagai
kerja rumah.
|
Kemahiran berfikir :
Merumus pembelajaran.
Teknik :
Imbasan
Nilai :
Khusyuk, patuh, fokus.
|
Cadangan refleksi : Saya dapati
bahawa pengajaran dan pembelajaran pada kali ini berjalan dengan baik dan murid
– murid memberikan perhatian sepenuhnya ketika saya sedang mengajar.
Murid-murid menggunakan pengetahuan sedia ada untuk lebih mudah memahami isi
kandungan pembelajaran pada hari ini. Saya juga mengadakan permainan yang
sedikit mencabar supaya murid-murid semua bersemangat ketika berada di dalam
kelas saya dan mereka memahami setiap pembelajaran hari ini dengan baik.
Ulasan pensyarah / pembimbing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 7
Nama Guru :
Muhammad Nafis Faizi Bin Zulkifli
Mata Pelajaran :
Tauhid
Kelas : Enam
Takzim
Tarikh : 9 Mac 2019
Masa :
2.30-3.30 petang
Bilangan : 24 /
24 orang murid
Tajuk : Fahaman Qadariah
Kemahiran : Membaca, mendengar, melihat dan menulis
Kaedah : Soal jawab, huraian.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah mempelajari tentang erti fahaman
mu’tazilah.
Hasil Pembelajaran : 1. Menyebutkan dan mengetahui pengertian
fahaman
2. Melakukan
perbuatan yang terhindar dari fahaman qadariah.
Kemahiran Berfikir : Soal
jawab, mengkategorikan dan membuat perkaitan.
Penerapan Nilai :
Khusyuk, disiplin, taat, rajin dan fokus.
Bahan :
Kitab, gambar, komputer, huraian guru
LANGKAH\MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar secara beramai-ramai.
|
Guru meminta para murid untuk membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai : khusyuk
|
SET INDUKSI
(7 minit)
|
Gambar :
-orang yang bekerja
dan berjaya.
-tapi tak solat dan
berdoa.
Soalan :
Apakah yang anda lihat dalam gambar tersebut?
Cadangan jawapan :
Keadaan hidup yang kerja semata-mata dan tidak mengenal tuhan .
|
Guru menunjukkan beberapa keeping gambar kepada murid.
Murid meneliti satu persatu gambar tersebut.
Guru mengajukan soalan dan beberapa orang murid menjawab.
Murid cuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
Guru mengaitkan jawapan dengan tajuk pembelajaran.
|
Nilai : fokus
Kemahiran Berfikir : Membuat perkaitan.
Soal jawab.
Bahan : Kepingan gambar.
|
LANGKAH PERTAMA
(10 minit)
|
Pengertian fahaman qadariah:
Merupakan fahaman yang berpegang kepada kekuasaan semata dan
tidak bergantung sepenuhnya kepada kekuasaan Allah.
Kemunculan dan dasar iqtiqad qadariah:
1)
Diasaskan
oleh
Ibrahim Bin
Sayar Nazam
2)
Berkembang
sekitar Basrah dan Iraq.
3)
Antara dasar
I’tiqad mereka ialah mengingkar takdir Allah.
|
Guru menerangkan secara terperinci pengenalan dan pengertian
fahaman qadariah di dalam kelas.
Murid cuba untuk memahami dengan menggunakan pengetahuan sedia
ada.
Murid membaca semula apa yang di ajarkan dihadapan bersama-sama.
Guru membetulkan kesalahan murid dari segi sebutan.
|
Teknik : soal jawab , membaca , menulis.
Pendekatan :
Strategi : berpusatkan guru.
Kaedah : syarahan , huraian
Kemahiran :
Menulis, mendengar, membaca
|
LANGKAH KEDUA
(10 minit)
|
Kesan pengaruh fahaman qadariah:
1)
Manusia bebas
melakukan apa sahaja yang mereka fikirkan baik
2)
Maksiat akan
berleluasa
3)
Akan
merosakkan pemikiran masyarakat
Percanggahan fahaman qadariah dengan ahli sunnah wal jamaah:
1)
Fahaman
qadariah menolak qudrat Allah. Manakala, ahli sunnah wal jamaah berpegang
teguh pada qudrat Allah.
2)
Fahaman
qadariah menyatakan amalan baik dan buruk adalah hasil perlakuan sendiri.
Namun, ahli sunnah wal jamaah menyatakan bahawa Allah sahaja yang mengatur
segala sesuatu mengikut takdir yang ditetapkan.
|
Guru menerangkan lagi kesan pengaruh fahaman qadariah kepada
murid-murid.
Beberapa orang murid membacakan semula kesan-kesan beriman kepada
kitab-kitab Allah di dalam kelas.
Guru membetulkan kesalahan pada sebutan murid.
|
Kemahiran: mebaca, menulis, mendengar.
Pendekatan :deduktif
Strategi :
Berpusatkan guru, berpusatkan murid.
Kaedah :
Syarahan, soal jawab, huraian
Bahan :
kitab.
|
LANGKAH KETIGA
(25 minit)
|
Lakonan :
-orang yag hidup dengan islam
-orang yang hidup tanpa islam mengikut fahaman qadariah.
|
Guru menjelaskan cara-cara untuk murid-murid berlakon.
Lakonan di adakan di dalam kelas.
Guru memberikan setiap murid watak-watak yang perlu dilakonkan.
Setiap kumpulan melakonkan watak yang diarahkan oleh guru.
Guru memberikan ulasan terhadap lakonan murid-murid.
|
Kemahiran :
Mendengar, melihat, mena’kul, memahami
Strategi :
Berpusatkan murid
Kaedah :
Dialog, syarahan.
|
KESIMPULAN
(6 minit)
|
Kesimpulan hasil pembelajaran :
Latihan
|
Guru membuat kesimpulan terhadap setiap tajuk yang dipelajari
pada hari tersebut.
Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran
pada hari tersebut.
Guru memberikan lembaran kertas kerja kerja rumah.
|
Kemahiran berfikir :
Merumus pembelajaran.
Teknik :
Imbasan
Nilai :
Khusyuk, patuh, fokus, dan rajin.
|
Cadangan refleksi : Alhamdulillah,
saya berasa puas hati di atas pembelajaran hari ini kerana murid-murid
memberikan kerjasama dan perhatian sepenuhnya semasa saya mengajar. Merka
menggunakan pengetahuan sedia ada untuk lebih memahami topik yang dipelajari
pada hari ini. Murid-murid juga bersemangat semasa saya mengadakan aktiviti
berlakon untuk dilakonkan oleh semua murid-murid.
Ulasan pensyarah / pembimbing :
Disediakan oleh : Disahkan
oleh :
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 8
Nama Guru : Muhammad Nafis Faizi Bin Zulkifli
Mata Pelajaran : Tauhid
Kelas : Tiga Al-Fatih
Tarikh : 10 Mac 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 22 / 24 orang murid
Tajuk : Fahaman Jabariah
Kemahiran : Membaca, mendengar,
melihat, menghafal dan menulis
Kaedah : Soal jawab,
permainan, huraian.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah
mempelajari tentang fahaman Qadariah
Hasil Pembelajaran : 1. Menyebutkan dan mengetahui pengertian fahaman
jabariah dengan baik.
2. Mengetahui dan
mengucapkan kemunculan fahaman I’tiqad jabariah.
Kemahiran Berfikir :
Soal jawab, membandingkan, merumus dan membuat perkaitan.
Penerapan Nilai :
Khusyuk, disiplin, taat dan fokus.
Bahan : Kitab, komputer, kotak, manila kad, kertas
warna.
LANGKAH\MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar secara beramai-ramai.
|
Guru meminta seorang murid untuk membaca doa pelajaran dan
murid-murid lain mengaminkannya.
|
Nilai : khusyuk
|
SET INDUKSI
(7 minit)
|
Video:
orang yang berdoa semata-mata tanpa bekerja.
Soalan:
Apa yang anda tonton dari video tersebut ?
Cadangan jawapan:
Orang yang malas bekerja dan berserah semata-mata.
|
Guru membukakan video di dalam kelas.
Guru mengajukan soalan dan beberapa orang murid menjawab.
Murid cuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
Guru mengaitkan jawapan dengan tajuk pembelajaran.
|
Nilai : fokus, khusyuk.
Kemahiran Berfikir : Membuat perkaitan.
Soal jawab.
Bahan : video, komputer, LCD Projector.
|
LANGKAH PERTAMA
(10 minit)
|
Pengenalan dan pengertian fahaman jabariah:
Merupakan golongan yang menafikan langsung usaha dan ikhtiar manusia.
|
Guru menerangkan secara terperinci pengenalan dan pengertian
fahaman jabariah di dalam kelas.
Murid cuba untuk memahami dengan menggunakan pengetahuan sedia
ada.
Murid membaca semula apa yang di ajarkan dihadapan bersama-sama.
Guru membetulkan kesalahan murid dari segi sebutan.
|
Teknik : soal jawab
Pendekatan :
Strategi : berpusatkan guru.
Kaedah : syarahan.
Kemahiran :
Menulis, mendengar, membaca.
|
LANGKAH KEDUA
(15 minit)
|
Kemunculan fahaman I’tiqad jabariah dan dasar-dasarnya:
1)
Dikembangkan
oleh Jahmu Bin Safwan Al-Farisi
Dasar fahaman I’tiqad jabariah:
1)
Menafikan
langsung akan usaha manusia
2)
Menyatakan
syurga dan neraka tidak kekal
3)
Menyatakan
al-quran adalah makhluk dan tidak kekal.
|
Guru menerangkan lagi kemunculan fahaman jabariah dan dasar-dasarnya
kepada murid-murid.
Beberapa orang murid membacakan semua secara beramai-ramai di
dalam kelas.
Murid menuliskan isi pembelajaran di dalam buku tulis.
Guru membetulkan kesalahan pada sebutan dan ejaan murid.
|
Kemahiran: mebaca, menulis, mendengar.
Pendekatan :induktif
Strategi :
Berpusatkan guru.
Kaedah :
Syarahan, soal jawab.
Bahan :
kitab.
|
LANGKAH KETIGA
(20 minit)
|
Kotak beracun :
Soalan:
Sebutkan pengertian fahamn jabariah.
Jawapan:
Golongan yang menafikan langsung usaha dan ikhtiar manusia.
Soalan:
Siapakah yang mengembangkan fahaman jabariah ini?
Jawapan:
Jahmu Bin Safwan Al-Farisi
Soalan:
Sebutkan 2 dasar fahaman jabariah.
Jawapan:
1)
Menafikan
langsung akan usaha manusia.
2)
Syurga dan
neraka adalah tidak kekal.
|
Guru menjelaskan cara-cara untuk bermain kotak beracun kepada
murid
Murid bermain kotak beracun di dalam kelas.
Kotak beracun akan berjalan dari satu meja ke satu meja.
Beberapa murid akan mencabut soalan daripada kotal beracun.
Murid akan menjawab soalan yang disediakan di dalam kotak
beracun.
|
Kemahiran :
Menulis, memahami, meneka
Strategi :
Berpusatkan murid
Kaedah :
Soal jawab, huraian
Bahan :
Kotak, manila kad, kertas warna, marker
|
KESIMPULAN
(6 minit)
|
Kesimpulan hasil pembelajaran :
latihan
|
Guru membuat kesimpulan terhadap setiap tajuk yang dipelajari
pada hari tersebut.
Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran
pada hari tersebut.
Guru memberikan lembaran kertas kerja kerja rumah.
|
Kemahiran
berfikir :
Merumus pembelajaran.
Teknik :
Imbasan
Nilai :
Khusyuk, patuh, fokus, dan rajin.
|
Cadangan Refleksi : Alhamdulillah,
saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini berjalan dengan lancar
walaupun ada beberapa orang murid tidak memberikan perhatian, saya mengambil
inisiatif dengan mengadakan permainan kotak beracun. Dari situ, saya melihat
mereka boleh menjawab setiap soalan yang telah saya sediakan. Itu juga atas
usaha saya menyuruh mereka menyalin semula apa yang saya ajarkan dihadapan di
dalam buku tulis. Selain itu, saya menggunakan kaedah pengulangan dan hafalan
untuk mebuatkan mereka ingat apa yang telah dipelajari pada hari ini.
Ulasan pensyarah / pembimbing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
Ulasan
Catat Ulasan