RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 3
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 22 Januari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Dalam asuhan bapa saudaranya Abu Talib
KEMAHIRAN : Membaca, berkomunikasi, mendengar, menaakul
KAEDAH : Syarahan
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 22 Januari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Dalam asuhan bapa saudaranya Abu Talib
KEMAHIRAN : Membaca, berkomunikasi, mendengar, menaakul
KAEDAH : Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
1)
Murid pernah mendengar nama bapa saudara Nabi Muhammad
SAW iaitu Abu Talib.
HASIL
PEMBELAJARAN :
1) Murid dapat mengetahui nama bapa saudara Nabi Muhammad
SAW.
2) Murid dapat mengetahui sifat mulia Abdul Mutallib yang
telah membantu Nabi Muhammad SAW dalam
dakwah islamiah.
3) Murid dapat mengetahui tempoh penjagaan Nabi Muhammad
SAW yang telah dijaga oleh bapa
saudaranya iaitu Abu Talib.
KEMAHIRAN
BERFIKIR :
1) Membaca
1) Membaca
2)
Mendengar
3)
Berkomunikasi
4)
Menaakul
PENERAPAN NILAI
:
1)
Tekun
2)
Patuh
3)
Berdedikasi
4)
Hormat
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
1)
Kitab
2)
LCD Projektor
3)
Pembesar suara
4)
Kad imbasan bergambar
5)
Komputer riba
6)
Pen marker
LANGKAH /
MASA |
ISI
PELAJARAN |
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN /
ALAT |
PENDAHULUAN
( 2 MINIT ) |
Ucapan salam serta bacaan doa belajar secara
bersama- sama
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين |
1) Guru meminta murid membacakan doa belajar dengan
betul dan lancar.
2) Murid-murid menadah tangan dan membacakan doa
belajar bersama - sama.
|
Nilai :
Khusyuk, taat, hormat |
SET
INDUKSI
( 5 MINIT ) |
Guru menunjukkan tayangan kad imbasan bergambar :
1) Seorang lelaki tua
2) Seorang lelaki muda
3) Kambing
Soalan : Apakah yang dapat dilihat daripada tayangan kad imbasan bergambar tersebut : Cadangan jawapan : Seorang lelaki muda mengembala kambing. Soalan : Apakah yang boleh dikaitkan dalam tajuk pembelajaran : Cadangan jawapan: Nabi Muhammad SAW membantu Abu Talib menjaga haiwan ternakannya. |
1) Guru menunjukkan kad imbasan bergambar berkaitan
seorang pemuda mengembala kambing sambil ditemani seorang lelaki tua.
2) Guru menanyakan tentang perkaitan kad imbasan bergambar
dengan tajuk pembelajaran.
3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan. 4) Guru mengaitkan kad imbasan bergambar yang ditayangkan dengan pembelajaran yang diajar. |
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab, komputer riba, LCD Projektor, bahan maujud Strategi : Berpusatkan bahan Nilai : Khusyuk, sabar, taat, berdedikasi, patuh |
LANGKAH 1
( 6 MINIT ) |
Sifat peribadi Abu Talib :
Melindungi Nabi Muhammad SAW dalam menyampaikan
dakwah islamiah.
Seorang ketua Arab Quraysh yang berhati mulia.
|
1) Guru menerangkan tajuk Nabi Muhammad ketika dalam
jagaan Abu Talib.
2) Guru menerangkan sifat keperibadian Abu Talib kepada
murid-muridnya.
3) Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai :
Hormat, taat, tekun
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 2
( 8 MINIT ) |
Tempoh penjagaan Abu Talib sebagai pengasuh Nabi
Muhammad SAW.
Kesedihan yang dialami oleh Nabi Muhammad SAW semasa
kewafatan Abu Talib.
|
1) Guru melakukan aktiviti bersyarahan di dalam kelas.
2) Guru meminta murid-murid untuk membincangkan isi
pelajaran mengikut kumpulan yang telah ditetapkan.
|
Nilai :
Berdisiplin, bekerjasama, patuh
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 3
( 7 MINIT ) |
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) sifat peribadi Abu Talib
2) tempoh penjagaan Abu Talib sebagai pengasuh Nabi Muhammad SAW
3) kesedihan yang dialami oleh Nabi Muhammad SAW
semasa kewafatan Abu Talib.
|
1) Guru memberikan tiga kumpulan dan memberikan
tajuk yang sama untuk dilakonkan.
2) Guru meminta setiap ahli kumpulan melakonkan
watak sebagai Abu Talib, Nabi Muhammad serta kambing
3) Murid melakukan aktiviti lakonan dan diberikan
penghargaan pujian.
|
Bahan Bantu Mengajar :
Kad manila, pen marker, kitab, bahan maujud
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai :
Berani, taat, bekerjasama, berdisiplin |
PENUTUP
( 2 MINIT ) |
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada
murid-murid.
|
Nilai :
Khusyuk, patuh, hormat |
CATATAN REFLEKSI :
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
ULASAN
PEMBIMBING / PENSYARAH :
Ulasan
Catat Ulasan