RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 9
Nama Guru :
Muhammad Nafis Faizi Bin Zulkifli
Mata Pelajaran :
Tauhid
Kelas : Tiga Takzim
Tarikh : 13 ogos 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 23 / 24 orang
murid
Tajuk : Kesan
pengaruh fahaman I’tiqad jabariah
Kemahiran : Membaca, mendengar, melihat dan menulis
Kaedah : Soal jawab, tontonan video, huraian guru.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah mempelajari tentang fahaman
jabariah.
Hasil Pembelajaran : 1. Menyebutkan dan mengetahui kesan
pengaruh fahaman I’tiqad
jabariah
2. Membezakan percanggahan
I’tiqad jabariah dengan ahli sunnah wal
jamaah
Kemahiran Berfikir : Soal jawab, merumus, membandingkan
dan membuat perkaitan.
Penerapan Nilai : Khusyuk, disiplin, taat dan fokus
Bahan : Kitab, LCD
Projector, komputer, video, huraian guru, manila kad,
kertas warna.
LANGKAH\MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar secara beramai-ramai.
|
Guru meminta para murid untuk membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai : khusyuk
|
SET INDUKSI
(10 minit)
|
Video :
Mengenai kesan terpengaruh dengan budaya luar.
Soalan:
Apa yang anda tonton dari video tersebut?
Cadangan jawapan :
Contoh kesan kepada diri apabila terpengaruh dengan sesuatu
budaya.
|
Guru menayangkan video dihadapan murid.
Murid menonton video di dalam kelas.
Guru mengajukan soalan dan beberapa orang murid menjawab.
Murid cuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
Guru mengaitkan jawapan dengan tajuk pembelajaran.
|
Nilai : fokus
Kemahiran Berfikir : Membuat perkaitan.
Soal jawab.
Bahan : video, komputer, LCD Projecter.
|
LANGKAH PERTAMA
(11 minit)
|
Kesan pengaruh fahaman I’tiqad jabariah:
1)
Menghasilkan
insan yang malas dalam ibadah
2)
Menghilangkan
rasa hormat kepada al-quran
3)
Akidah akan
rosak .
|
Guru menerangkan secara terperinci kesan pengaruh fahaman I’tiqad
jabariah di dalam kelas.
Murid cuba untuk memahami dengan menggunakan pengetahuan sedia
ada.
Murid membaca semula apa yang di ajarkan dihadapan bersama-sama.
Guru membetulkan kesalahan murid dari segi sebutan.
|
Teknik : soal jawab , membaca , menulis.
Pendekatan :
Strategi : berpusatkan guru.
Kaedah : syarahan , huraian
Kemahiran :
Menulis, mendengar, membaca.
|
LANGKAH KEDUA
(20 minit)
|
Perancangan fahaman I’tiqad jabariah dengan ahli sunnah wal
jamaah:
1)
Golongan
jabariah menafikan langsung usaha manusia. Namun, ahli sunnah wal jamaah
menyatakan bahawa manusia perlu berusaha untuk mengubah nasib diri sendiri.
2)
Golongan
jabariah menyatakan Allah mempunyai daya usaha yang terbatas. Namun, ahli
sunnah wal jamaah menyatakan bahawa kuasa Allah tiada batasan
3)
Golongan
jabariah tidak menggunakan akal fikiran mereka untuk memikirkan sesuatu.
Sedangkan ahli sunnah wal jamaah megajarkan bahawa setiap hamba perlu
menggunakan akalnya bagi membezakan perkara baik arau buruk.
|
Guru menerangkan perancangan fahaman I’tiqad jabariah dengan ahli
sunnah wal jamaah di hadapan murid-murid
Beberapa orang murid bangun dan membacakan semula kandungan utama
Al-Quran.
Murid menulis kembali di dalam buku tulis.
Guru membetulkan kesalahan murid pada sebutan dan tulisan.
|
Kemahiran: mebaca, menulis, mendengar.
Pendekatan :deduktif
Strategi :
Berpusatkan guru, berpusatkan murid.
Kaedah :
Syarahan, soal jawab, dialog
|
LANGKAH KETIGA
(20 minit)
|
Pilih dan tampal :
1)
Berpegang
pada takdir dan tidak berusaha langsung
Jawapan:
(Fahaman
jabariah)
2)
Berpegang
pada al-quran dan sunnah serta langsung berusaha
Jawapan:
(Ahli
sunnah wal jamaah)
3)
Menganggap
al-quran itu makhluk
Jawapan:
(Fahaman
jabariah)
4)
Meyakini
bahawa al-quran adalah bukan makhluk dan kekal
Jawpan:
(Ahli
sunnah wal jamaah).
|
Guru menjelaskan cara-cara untuk bermain pilih dan tampal kepada
murid.
Murid bermain pilih dan tampal di dalam kelas.
Guru akan memberikan beberapa orang murid kertas jawapan di mana
murid perlu menampalnya di jawapan.
Guru menyemak jawapan bersama-sama murid.
|
Kemahiran :
Menulis, memahami.
Strategi :
Berpusatkan murid
Kaedah :
Soal jawab, permainan.
Bahan :
manila kad, kertas warna.
|
KESIMPULAN
(6 minit)
|
Kesimpulan hasil pembelajaran :
Latihan.
|
Guru membuat kesimpulan terhadap setiap tajuk yang dipelajari
pada hari tersebut.
Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran
pada hari tersebut.
Guru memberikan lembaran kertas kerja kerja rumah.
|
Kemahiran berfikir :
Merumus pembelajaran.
Teknik :
Imbasan
Nilai :
Khusyuk, patuh, fokus, dan rajin.
|
Cadangan refleksi : Saya dapati
bahawa pengajaran dan pembelajaran pada kali ini berjalan dengan baik dan murid
– murid memberikan perhatian sepenuhnya ketika saya sedang mengajar.
Murid-murid menggunakan pengetahuan sedia ada untuk lebih mudah memahami isi
kandungan pembelajaran pada hari ini. Saya juga mengadakan permainan yang
mencabar supaya murid-murid semua bersemangat ketika berada di dalam kelas saya
dan mereka memahami setiap pembelajaran hari ini dengan baik.
Ulasan pensyarah / pembimbing :
Disediakan oleh :
Disahkan oleh :
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 10
Nama Guru : Muhammad Nafis Faizi Bin Zulkifli
Mata Pelajaran : Tauhid
Kelas : Enam Menyu
Tarikh : 14 ogos 2019
Masa : 2.30-3.30 petang
Bilangan : 22 /
24 orang murid
Tajuk : Perkara yang membatalkan syahadah
Kemahiran : Membaca, mendengar, melihat dan menulis
Kaedah : Soal jawab, tontonan video, huraian,
permainan.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid telah mempelajari tentang kalimah
syahadah
Hasil Pembelajaran : 1. Menyebutkan dan mengetahui perkara yang
membatalkan syahadah
2. Menentukan dan
mengucapkan hukum iman orang yang melakukan
perkara
yang membatalkan syahadah.
Kemahiran Berfikir : Soal jawab, merumus dan membuat perkaitan.
Penerapan Nilai :
Khusyuk, disiplin, taat dan fokus
Bahan : Kitab, LCD Projector, komputer, video,
manila kad, kertas warna.
LANGKAH\MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa sebelum belajar secara beramai-ramai.
|
Guru meminta para murid untuk membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Nilai : khusyuk
|
SET INDUKSI
(7 minit)
|
Video :
Mengucapkan dua kalimah syahadah
Soalan :
Apakah yang anda tonton dari video?
Cadangan jawapan :
Ucapkan kalimah syahadah yang sempurna
|
Guru menayangkan video dihadapan murid.
Murid menonton video di dalam kelas.
Guru mengajukan soalan dan beberapa orang murid menjawab.
Murid cuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
Guru mengaitkan jawapan dengan tajuk pembelajaran.
|
Nilai : fokus
Kemahiran Berfikir : Membuat perkaitan.
Soal jawab.
Bahan :
Komputer, LCD Projector, video
|
LANGKAH PERTAMA
(10 minit)
|
Perkara-perkara yang membatalkan syahadah:
3 cara syahadah boleh terbatal:
1)
Melalui niat
atau I’tiqad.
2)
Melalui
perbuatan.
3)
Melalui
perkataan.
|
Guru menerangkan secara terperinci perkara-perkara yang
membatalkan syahadah di dalam kelas.
Murid cuba untuk memahami dengan menggunakan pengetahuan sedia
ada.
Murid membaca semula apa yang di ajarkan dihadapan bersama-sama.
Guru membetulkan kesalahan murid dari segi sebutan.
|
Teknik : soal jawab.
Pendekatan :
Strategi : berpusatkan guru.
Kaedah : syarahan guru.
Kemahiran :
Menulis, mendengar, membaca.
|
LANGKAH KEDUA
(15 minit)
|
Hukum iman orang yang melakukan perkara-perkara yang membatalkan
syahadah:
Mereka yang melakukan perkara-perkara yang membatalkan syahadah
adalah murtad dan termasuk dalam golongan kafir.
|
Guru menerangkan hukum iman orang yang melakukan perkara-perkara
yang membatalkan syahadah di hadapan murid-murid.
Beberapa orang murid bangun dan membaca semula
Murid menulis kembali di dalam buku tulis.
Guru membetulkan kesalahan murid pada sebutan dan tulisan.
|
Kemahiran: mebaca, menulis, mendengar.
Pendekatan :
Deduktif
Strategi :
Berpusatkan guru, berpusatkan murid.
Kaedah :
Syarahan, soal jawab.
|
LANGKAH KETIGA
(20 minit)
|
Lakonan : cara syahadah terbatal.
1)
Contoh lakonan
orang yang terbatal syahadah melalui niat atau I’tiqad.
2)
Contoh
lakonan orang yang terbatal syahadah melalui perbuatan.
3)
Contoh
lakonan orang yang terbatal syahadah melalui perkataan.
|
Guru menjelaskan cara-cara untuk murid-murid berlakon.
Lakonan di adakan di dalam kelas.
Guru memberikan setiap murid watak-watak yang perlu dilakonkan.
Setiap kumpulan melakonkan watak yang diarahkan oleh guru.
Guru memberikan ulasan terhadap lakonan murid-murid.
|
Kemahiran :
Mendengar, melihat, mena’kul, memahami
Strategi :
Berpusatkan murid
Kaedah :
Dialog, syarahan.
|
KESIMPULAN
(6 minit)
|
Kesimpulan hasil pembelajaran:
latihan
|
Guru membuat kesimpulan terhadap setiap tajuk yang dipelajari
pada hari tersebut.
Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran
pada hari tersebut.
Guru memberikan lembaran kertas kerja kerja rumah.
|
Kemahiran berfikir :
Merumus pembelajaran.
Teknik :
Imbasan
Nilai :
Khusyuk, patuh, fokus, dan rajin.
|
Cadangan refleksi : Alhamdulillah,
saya berasa puas hati di atas pembelajaran hari ini kerana murid-murid
memberikan kerjasama dan perhatian sepenuhnya semasa saya mengajar. Merka
menggunakan pengetahuan sedia ada untuk lebih memahami topik yang dipelajari
pada hari ini. Murid-murid juga bersemangat semasa saya mengadakan aktiviti
berlakon untuk dilakonkan oleh semua murid-murid.
Ulasan pensyarah / pembimbing :
Disediakan oleh : Disahkan
oleh :
Ulasan
Catat Ulasan