RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 6
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 11 Februari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Perkahwinan Nabi Muhammad SAW dengan Saiditina Khadijah
KEMAHIRAN : Membaca, berkomunikasi, mengenal
KAEDAH : Syarahan
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 11 Februari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Perkahwinan Nabi Muhammad SAW dengan Saiditina Khadijah
KEMAHIRAN : Membaca, berkomunikasi, mengenal
KAEDAH : Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
1)
Murid sudah mengetahui bahawa sebuah perkahwinan itu
di antara lelaki dan perempuan.
HASIL
PEMBELAJARAN :
1)
Murid dapat mengetahui kisah perkahwinan Nabi Muhammad
SAW dengan Siti Khadijah.
2)
Murid dapat mengetahui pekerjaan Saidatina Khadijah
dan Nabi Muhammad SAW.
3)
Murid dapat menyatakan bagaimana berlakunya perkenalan
Nabi Muhammad SAW dengan Saidatina
Khadijah.
KEMAHIRAN
BERFIKIR :
1) Membaca
1) Membaca
2)
Mengenal
3)
Menaakul
4)
Berkomunikasi
5)
Menulis
PENERAPAN NILAI
:
1)
Berusaha
2)
Gigih
3)
Tekun
4)
Bertanggungjawab
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
1)
Kitab
2)
Komputer riba
3)
Pembesar suara
4)
Pen marker
5)
LCD Projektor
6)
Lembaran kerja
LANGKAH /
MASA |
ISI
PELAJARAN |
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN /
ALAT |
PENDAHULUAN
( 2 MINIT ) |
Ucapan salam serta bacaan doa belajar secara
bersama- sama
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين |
1) Guru meminta murid membacakan doa belajar dengan
betul dan lancar.
2) Murid-murid menadah tangan dan membacakan doa
belajar bersama - sama.
|
Nilai :
Khusyuk, taat, sabar |
SET
INDUKSI
( 5 MINIT ) |
Guru menayangkan sebuah video tentang sebuah perkahwinan
di antara lelaki dan perempuan.
Soalan : Apakah yang dapat dilihat daripada video yang ditunjukkan : Cadangan jawapan : Sebuah perkahwinan di antara lelaki dan perempuan. Soalan : Apakah yang boleh dikaitkan dalam tajuk pembelajaran : Cadangan jawapan: Perkahwinan di antara Nabi Muhammad SAW dengan Saidatina Khadijah. |
1) Guru menayangkan sebuah video tentang sebuah
perkahwinan di antara lelaki dan perempuan.
2) Guru menanyakan tentang perkaitan yang boleh
dilakukan dalam tajuk pembelajaran.
3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan. 4) Guru mengaitkan video dengan perkahwinan Nabi Muhammad SAW dengan Saidatina Khadijah. |
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab, komputer riba, LCD Projektor, pembesar suara Strategi : Berpusatkan bahan Nilai : Taat, gigih, patuh |
LANGKAH 1
( 6 MINIT ) |
Sifat peribadi Saidatina Khadijah :
Dermawan
Baik hati
Usahawan terkenal di kota Mekah
|
1) Guru menceritakan kepada murid-murid tentang sifat
peribadi Saidatina Khadijah.
2) Murid mendengar penerangan guru tentang isi pelajaran
yang disampaikan.
|
Nilai :
Berdedikasi, hormat, patuh
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 2
( 8 MINIT ) |
Cara perkenalan Nabi Muhammad SAW dengan Saidatina
Khadijah:
Kejujuran Nabi Muhammad SAW dalam perniagaan.
Akhlak terpuji Saidatina Khadijah yang dermawan dan
mempunyai rupa paras yang cantik.
|
1) Guru melakukan aktiviti bersyarahan di dalam kelas.
2) Guru meminta murid-murid untuk membincangkan isi
pelajaran bersama-sama.
|
Nilai :
Patuh, khusyuk, taat
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 3
( 7 MINIT ) |
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Sifat peribadi Saidatina Khadijah
2) Cara perkenalan Nabi Muhammad SAW dengan Saidatina Khadijah. |
1) Guru memberikan tiga kumpulan dan melakukan
aktiviti soal jawab di antara murid dan guru.
2) Guru meminta wakil dari setiap kumpulan menjawab
soalan yang diberikan berdasarkan permainan anak panah.
3) Murid yang dapat menjawab soalan akan diberikan
cenderahati.
|
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab, anak panah, tempat sasaran, kad manila
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai :
Berani, berdedikasi, taat, sabar |
PENUTUP
( 2 MINIT ) |
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada
murid-murid.
|
Nilai :
Khusyuk, patuh, taat |
CATATAN REFLEKSI :
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
ULASAN
PEMBIMBING / PENSYARAH :
Ulasan
Catat Ulasan