RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 8
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 25 Februari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Anak-anak Nabi Muhammad SAW
KEMAHIRAN : Membaca, bercerita, mendengar, berkomunikasi
KAEDAH : Syarahan
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 25 Februari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Anak-anak Nabi Muhammad SAW
KEMAHIRAN : Membaca, bercerita, mendengar, berkomunikasi
KAEDAH : Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
1) Murid sudah mengetahui bahawa pasangan suami isteri
akan dikurniakan cahaya mata.
HASIL
PEMBELAJARAN :
1)
Murid dapat mengetahui nama-nama anak Nabi Muhammad
SAW.
2)
Murid dapat menyatakan kesemua kisah anak Nabi
Muhammad SAW.
3)
Murid dapat mengetahui kesemua umur anak Nabi Muhammad
SAW yang telah wafat.
KEMAHIRAN
BERFIKIR :
1) Membaca
1) Membaca
2)
bercerita
3)
Mendengar
4)
Berkomunikasi
PENERAPAN NILAI
:
1)
Bersabar
2)
Bertanggungjawab
3)
Berani
4)
Berusaha
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
1)
Kitab
2)
Komputer riba
3)
Pembesar suara
4)
Pen marker
5)
LCD Projektor
6)
Lembaran kerja
LANGKAH /
MASA |
ISI
PELAJARAN |
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN /
ALAT |
PENDAHULUAN
( 2 MINIT ) |
Ucapan salam serta bacaan doa belajar secara
bersama- sama
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين |
1) Guru meminta murid membacakan doa belajar dengan
betul dan lancar.
2) Murid-murid menadah tangan dan membacakan doa
belajar bersama - sama.
|
Nilai :
Khusyuk, patuh, sabar |
SET
INDUKSI
( 5 MINIT ) |
Guru membuat simulasi dengan memanggil salah seorang
dari anak muridnya untuk berlakon sebagai seorang anak.
Soalan : Apakah yang dapat dilihat daripada simulasi tersebut? Cadangan jawapan : Seorang individu yang bergelar anak. Soalan : Apakah yang boleh dikaitkan dalam tajuk pembelajaran : Cadangan jawapan: Anak-anak Nabi Muhammad SAW. |
1) Guru membuat simulasi di dalam kelas dengan
memanggil salah sorang anak muridnya untuk berlakon sebagai seorang anak.
2) Guru menanyakan tentang perkaitan simulasi tersebut
dengan tajuk pembelajaran.
3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan. 4) Guru mengaitkan simulasi tersebut dengan pembelajaran yang diajar. |
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab, kad imbasan bergambar, pen marker Strategi : Berpusatkan bahan Nilai : Berdisiplin, sabar, gigih |
LANGKAH 1
( 6 MINIT ) |
Tempoh usia anak-anak Nabi Muhammad SAW ketika hidup
:
Contoh :
Kasim iaitu putera Nabi Muhammad SAW hanya hidup 2
tahun.
|
1) Guru menyatakan tempoh usia anak-anak Nabi Muhammad
SAW ketika hidup.
3) Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai :
Berdedikasi, patuh, bertanggung jawab
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 2
( 8 MINIT ) |
Senarai nama-nama anak Nabi Muhammad SAW :
Kasim
Zainab
Ruqaiyah
Ummu Kalsum
Abdullah
Fatimah
Ibrahim
|
1) Guru melakukan aktiviti bersyarahan di dalam kelas.
2) Guru mengulang dan menekankan berkaitan nama-nama
anak Nabi Muhammad SAW.
3) Guru meminta murid-murid membincangkan isi
pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai :
Berusaha, tekun, taat, bekerjasama
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 3
( 7 MINIT ) |
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Tempoh usia anak-anak Nabi Muhammad SAW kerika hidup
2) Senarai nama-nama anak Nabi Muhammad SAW. |
1) Guru memberikan edaran sehelai kertas yang
bertemakan permainan kuiz teka silang kata.
2) Guru meminta murid menjawabnya dalam masa yang
ditetapkan.
3) Guru dan murid menyemak jawapan bersama-sama selepas murid-murid selesai melakukan permainan tersebut.
4) Guru memberikan ganjaran berupa pensil kepada
murid yang menjawab soalan dengan betul.
|
Bahan Bantu Mengajar :
Lembaran kerja, kitab
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai :
Berusaha, gigih, patuh, sabar |
PENUTUP
( 2 MINIT ) |
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada
murid-murid.
|
Nilai :
Khusyuk, bertanggung jawab, ikhlas |
CATATAN REFLEKSI :
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
ULASAN PEMBIMBING / PENSYARAH :
Ulasan
Catat Ulasan