RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 5
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 4 Februari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Kehidupan Nabi Muhammad SAW
KEMAHIRAN : Membaca, berkomunikasi, mengenal
KAEDAH : Syarahan
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 4 Februari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Kehidupan Nabi Muhammad SAW
KEMAHIRAN : Membaca, berkomunikasi, mengenal
KAEDAH : Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
1) Murid mengetahui bahawa Nabi Muhammad SAW mempunyai
sifat yang terpuji seperti penyayang.
HASIL PEMBELAJARAN :
1) Murid dapat mengetahui kisah kehidupan Nabi Muhammad
SAW di zaman kanak- kanak.
2) Murid dapat menyatakan sifat sabar, penyayang, ikhlas
dan kejujuran Nabi Muhammad
SAW.
3) Murid dapat mengambil contoh daripada sifat terpuji
Nabi Muhammad SAW.
KEMAHIRAN
BERFIKIR :
1) Membaca
1) Membaca
2)
Mengenal
3)
Menaakul
4)
Berkomunikasi
PENERAPAN NILAI
:
1)
Hormat
2)
Berdedikasi
3)
Tekun
4)
Bertanggungjawab
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
1)
Kitab
2)
Komputer riba
3)
Kad imbasan bergambar
4)
Pembesar suara
5)
Pen marker
6)
LCD Projektor
7)
Lembaran kerja
LANGKAH /
MASA |
ISI
PELAJARAN |
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN /
ALAT |
PENDAHULUAN
( 2 MINIT ) |
Ucapan salam serta bacaan doa belajar secara
bersama- sama
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين |
1) Guru meminta murid membacakan doa belajar dengan
betul dan lancar.
2) Murid-murid menadah tangan dan membacakan doa
belajar bersama - sama.
|
Nilai :
Khusyuk, taat, sabar |
SET
INDUKSI
( 5 MINIT ) |
Guru menayangkan video tentang sifat terpuji
seseorang manusia.
Soalan : Apakah yang dapat dilihat daripada video yang ditayangkan : Cadangan jawapan : Sifat terpuji seorang manusia. Soalan : Apakah yang boleh dikaitkan dalam tajuk pembelajaran : Cadangan jawapan: Sifat terpuji yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW. |
1) Guru menayangkan sebuah video yang berkaitan sifat
terpuji seseorang manusia dalam kehidupan seharian.
2) Guru menanyakan tentang perkaitan yang boleh
dilakukan dalam tajuk pembelajaran.
3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan. 4) Guru mengaitkan video dengan sifat terpuji yang telah dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW |
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab, komputer riba, LCD Projektor, pembesar suara Strategi : Berpusatkan bahan Nilai : Taat, patuh, berdedikasi,
bertanggung jawab
|
LANGKAH 1
( 6 MINIT ) |
Sifat terpuji yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW
:
Sifat cerdik
Sifat penyayang
Sifat sabar
Sifat tolong menolong
|
1) Guru menerangkan sifat terpuji yang dilakukan Nabi
Muhammad SAW ketika baginda belum wafat.
2) Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai :
Patuh, taat, berdedikasi
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 2
( 8 MINIT ) |
Kecerdikan Nabi Muhammad SAW sejak baginda masih
kecil lagi.
|
1) Guru melakukan aktiviti bersyarahan di dalam kelas.
2) Guru meminta murid-murid untuk membincangkan isi
pelajaran mengikut kumpulan yang telah ditetapkan.
3) Guru memberikan bimbingan soal jawab bersama murid berkaitan isi pelajaran yang
dibincangkan.
|
Nilai :
Adil, taat, hormat
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 3
( 7 MINIT ) |
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Sifat terpuji yang dilakukan Nabi Muhammad SAW.
2) Kecerdikan Nabi Muhammad SAW sejak kecil lagi.
|
1) Guru memberikan tiga kumpulan dan memberikan
tajuk yang berlainan untuk dilakonkan.
2) Guru meminta setiap ahli kumpulan untuk
melakonkan watak sifat orang yang terpuji berdasarkan isi pelajaran yang
dipelajari.
3) Guru memberikan penghargaan dengan memberikan
tepukan kepada semua murid-murid yang berusaha melakonkannya.
|
Bahan Bantu Mengajar :
Kad manila, pen marker, kitab, bahan maujud, komputer riba, pembesar suara
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai :
Berani, bertanggung jawab, berdedikasi, amanah |
PENUTUP
( 2 MINIT ) |
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada
murid-murid.
|
Nilai :
Khusyuk, patuh, taat |
CATATAN REFLEKSI :
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
ULASAN
PEMBIMBING / PENSYARAH :
Ulasan
Catat Ulasan