RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN 7
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 18 Februari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Isteri-isteri Nabi Muhammad SAW
KEMAHIRAN : Membaca, bercerita, mendengar, menulis
KAEDAH : Syarahan
NAMA GURU : Mohamad Nursufyan bin Othman
MATA PELAJARAN : Sirah
KELAS : 2 Al Farabi
TARIKH : 18 Februari 2019
MASA : 2.30 petang - 3.00 petang
BILANGAN MURID : 30 orang murid ( 16 lelaki 14 perempuan )
TAJUK : Isteri-isteri Nabi Muhammad SAW
KEMAHIRAN : Membaca, bercerita, mendengar, menulis
KAEDAH : Syarahan
PENGETAHUAN
SEDIA ADA :
1)
Murid sudah mengetahui lelaki perlu berkahwin dengan
seorang wanita.
HASIL
PEMBELAJARAN :
1)
Murid dapat mengetahui nama-nama isteri Nabi Muhammad
SAW.
2)
Murid dapat menyatakan kesemua kisah isteri Nabi
Muhammad SAW.
3) Murid dapat mengetahui umur semasa Nabi Muhammad SAW
berkahwin dengan kesemua isteri-isterinya.
KEMAHIRAN
BERFIKIR :
1) Membaca
1) Membaca
2)
bercerita
3)
Mendengar
4)
Menulis
PENERAPAN NILAI
:
1)
Berusaha
2)
Bertanggungjawab
3)
Patuh
4)
Ikhlas
BAHAN BANTU
MENGAJAR :
1)
Kitab
2)
Komputer riba
3)
Pembesar suara
4)
Pen marker
5)
LCD Projektor
6)
Lembaran kerja
LANGKAH /
MASA |
ISI
PELAJARAN |
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN /
ALAT |
PENDAHULUAN
( 2 MINIT ) |
Ucapan salam serta bacaan doa belajar secara
bersama- sama
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين |
1) Guru meminta murid membacakan doa belajar dengan
betul dan lancar.
2) Murid-murid menadah tangan dan membacakan doa
belajar bersama - sama.
|
Nilai :
Khusyuk, taat, sabar |
SET INDUKSI
( 5 MINIT ) |
Guru menunjukkan tayangan kad imbasan bergambar yang
menunjukkan beberapa orang wanita yang bergelar isteri.
Soalan : Apakah yang dapat dilihat daripada tayangan kad imbasan bergambar tersebut? Cadangan jawapan : Beberapa orang wanita yang bergelar isteri. Soalan : Apakah yang boleh dikaitkan dalam tajuk pembelajaran : Cadangan jawapan: Isteri-isteri Nabi Muhammad SAW. |
1) Guru menunjukkan tayangan kad imbasan bergambar
berkaitan beberapa wanita yang bergelar seorang isteri.
2) Guru menanyakan tentang perkaitan kad imbasan
bergambar dengan tajuk pembelajaran.
3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan. 4) Guru mengaitkan tayangan kad imbasan bergambar dengan pembelajaran yang diajar. |
Bahan Bantu Mengajar :
Kitab, komputer riba, LCD Projektor, lembaran kerja, kad imbasan bergambar Strategi : Berpusatkan bahan Nilai : Taat, berdedikasi, berdisiplin |
LANGKAH 1
( 6 MINIT ) |
Antara hamba serta sebab perkahwinan Nabi Muhammad
SAW
Maryah Al Qibtiyyah
Raihanah Al Qaraziyyah
|
1) Guru menyatakan nama-nama hamba Nabi Muhammad serta
sebab perkahwinan baginda antaranya :
Ø
Untuk membantu isteri -isteri yang menghadapi nafkah
keluarga
Ø
Untuk melanjutkan keturunan dan mengatasi masalah
kehidupan.
3) Murid mendengar penerangan guru tentang isi
pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai :
Patuh, sabar, taat, gigih
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 2
( 8 MINIT ) |
Senarai nama-nama isteri Nabi Muhammad SAW :
Saidatina Khadijah binti Khuwailid
Zainab binti Huzaimah
Saodah binti Zam’ah
Aisyah binti Abu Bakar
Hafsah binti Umar bin Al Khattab
Ummu Salamah Hindun binti Abu Umaiyah
Zainab binti Jahsyi bin Riab
Juwairiyah binti Al Harith
Ummu Habibah Ramlah binti Abu Sufyan bin Harb
Sufiyyah binti Huyai bin Akhtab
Maimunah binti Al Harith Al Hilaliyyah
|
1) Guru melakukan aktiviti bersyarahan di dalam kelas.
2) Guru mengulang dan menekankan berkaitan nama-nama
isteri Nabi Muhammad SAW.
3) Guru meminta murid-murid membincangkan isi
pelajaran yang disampaikan.
|
Nilai :
Berusaha, tekun, patuh, bekerjasama
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid |
LANGKAH 3
( 7 MINIT ) |
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran :
1) Antara hamba serta sebab perkahwinan Nabi Muhammad
SAW.
2) Senarai nama-nama isteri Nabi Muhammad SAW. |
1) Guru melakukan soal jawab kepada murid melalui
permainan kotak beracun
2) Guru meminta seorang murid datang ke hadapan dan
menjawab soalan yang diberikan.
3) Guru memberikan penghargaan dengan memberikan
tepukan kepada murid yang dapat menjawabnya.
|
Bahan Bantu Mengajar :
Kad manila, marker, kotak beracun, kitab
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai :
Berani, hormat, patuh, berkerjasama, sabar |
PENUTUP
( 2 MINIT ) |
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada
murid-murid.
|
Nilai :
Taat, bertanggung jawab, ikhlas |
CATATAN REFLEKSI :
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
Saya berasa amat gembira dan bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menarik dan menyeronokkan di samping murid-murid yang telah memberikan perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran. Saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang telah disampaikan agar dapat dijadikan pengajaran dalam kehidupan mereka serta saya akan melakukan penambaikkan pengajaran saya dari masa ke semasa untuk menjadikannya lebih baik.
ULASAN PEMBIMBING / PENSYARAH :
Ulasan
Catat Ulasan